söndag 27 december 2015

سخن روز: شیاطین» از چه ترسیده‌اند؟

«فتنه اکبر»، «فتنه 94»، «عبرت از فتنه ۸۸»، «جولان دهندگان فتنه»، «فتنه‌های پیش رو»، «فتنه دشمن»، «فتنه‌ای دیگر»، « گرد و غبار فتنه»، «ورطه فتنه»، «فتنه‌گران و آشوبگران»، «فتنه‌گران و اغتشاگران»، «مواجهه با فتنه»، «اغتشاشات فتنه»، «اوج فتنه و آشوب»، «مسائل فتنه»، «مسیر فتنه»، «فتنه و نفاق».

اینها مشتی است از خروار. نمونه‌هایی از صدها بار تکرار کلمه «فتنه» در نمایشهای جمعه و آنچه بخشی از رسانه‌های حکومتی تنها طی 24ساعت به‌نقل از سردمداران و مهره‌های نظام منعکس کرده‌اند. آیا وجهی از ابراز وحشت از فتنه (قیام) باقی مانده است که در میان این شمار گسترده بیان نشده باشد؟ ابراز وحشت از فتنه که در رژیم اسم مستعار قیام است پدیده تازه‌یی نیست، اما سؤال این است که چرا این روزها کر وحشت این چنین در نظام بالا گرفته است؟

برای پاسخ لازم است جواب یک سؤال مقدماتی را داشته باشیم. اساساّ وقتی سردمداران نظام ولایت از فتنه دم می‌زنند و وحشت از آن را دم می‌گیرند منظورشان چیست؟ اگر انبوه اظهارات آنها در مورد «فتنه» را کنار هم بگذاریم به دو معنی مختلف اما به هم پیوسته می‌رسیم. در عباراتی چون «فتنة88»، «فتنه در راه»، «فتنه 94» و «فتنه اکبر» «فتنه» به جای قیام مردم به‌کار رفته است. «فتنه 88» همان قیامهای سال 88 است که در روز عاشورا به اوج رسید و با شعار «مرگ بر اصل ولایت‌فقیه» لرزه سرنگونی بر ارکان نظام ولایت انداخت. اما عباراتی چون «فتنه‌گران» یا «سران فتنه» اتهام‌زنی یک باند به باند دیگر است. متهم کردن سرکردگان باند رقیب به این‌که مخالفتها و سنگ‌اندازیهای شما «فتنه» (قیام) را زمینه‌سازی کرده است. مثلاً پس از قیام بزرگ عاشورای 88، آخوند علم‌الهدی نماینده و امام جمعه خامنه‌ای در مشهد وحشت‌زده گفت: «حرکت روز عاشورا فرمانده‌اش منافقین بودند». او با این جمله می‌خواست به باند رقیب هشدار دهد که اگر دست از رویارویی در جنگ قدرت برنداری برنده صحنه مجاهدین خواهند بود. این دو معنای متفاوت اما به هم پیوسته در تکرار کلمه «فتنه» توسط سردمداران و مهره‌های نظام است.

یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها اظهارات آخوند رسایی عضو مجلس ارتجاع در3دی در قزوین است که با اشاره به این‌که «زمزمه‌های فتنه سال 88 به گوش می‌رسد» گفت: «شیوه‌های مختلفی برای نفوذ از سوی دشمنان وجود دارد و باید مراقب خطرهایی که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، باشیم». او در حالی که رفسنجانی را به‌شدت مورد حمله قرار داده بود هشدار داد: «فتنه تمام نشده و فتنه اصلی و پیش رو فتنه اکبر است... فتنه اکبر درصدد نابودی ولایت‌فقیه است» (خبرگزاری سپاه پاسداران 4دی 94). آخوند رسایی به این ترتیب وحشت از قیام را وسیله خالی کردن زیر پای باند رقیب قرار داد. این هم نمونه دیگری از به هم پیوستگی دو مفهوم متفاوت «فتنه» بود.

اما بارزترین و تازه‌ترین نمونه اظهارات آخوند احمد جنتی، دبیرشورای نگهبان خامنه‌ای در نمایش جمعه 4دی در تهران است. او ضمن ابراز وحشت از «فتنه 94» و حمله به رفسنجانی و روحانی فتنه را به جنگ باندی و جنگ انتخابات پیوند زد و هشدار داد: «فتنه را کوچک نبینید... چه سال 84باشد، چه سالهای دیگر، 94 باشد یا آینده».... آخوند جنتی با اشاره به این‌که انتخابات «مسأله بسیار مهمی است»، نسبت به بالا رفتن آمار ثبت‌نام کنندگان در خبرگان که به توصیه رفسنجانی صورت گرفته، ابراز کلافگی کرد و گفت: «در خبرگان آمار بالا رفته... نمی‌دانم واقعاً این برای من خیلی ابهام است». او همچنین در حالی که با عبارت «حق الناس» آدرس رفسنجانی و روحانی را می‌داد افزود: «یک مطلبی را رهبری فرمودند، بعضی شیاطین اسباب دستشان شد، شروع کردند استفاده کردن که حق الناس است. یعنی چی؟ یعنی هرکس آمد حق دارد تأیید بشود، حق دارد برود توی مجلس. پس قانون یعنی چه؟ حق الناس این است که اجازه ندهند افراد این جوری که به ضرر مردم کار می‌کنند بروند توی مجلس... رهبری فرمودند، نظارت استصوابی ازمصادیق بالای حق الناس است». جنتی به این ترتیب با شیطان نامیدن رفسجانی و روحانی که مرتباً از کلمه حق الناس استفاده می‌کنند، جنگ انتخابات را بیش از پیش تشدید کرد.

پیش از جنتی، آخوند صدیقی نیز نگرانی از فتنه و قیام را به جنگ انتخابات و حمله به رفسنجانی پیوند زد و گفت: «ایام، ایام حساسی است انسان گمان نمی­کرد که روزی نگران باشد که انقلاب با برخی از معمّمین به خطر بیفتد» وی نیز با استفاده از کلمه «شیطان» افزود: «امروز نگرانی ما بیرونی نیست، بلکه از خودی و از معمّمین است... از این‌که شیطان توانسته باشد ما را مقابل یکدیگر قرار دهد و گویا صف آرایی می‌کنیم که یکدیگر را از بین ببریم».

اکنون به پاسخ سؤالی که در ابتدا مطرح شد نزدیک شده‌ایم. سؤال این بود: «چرا این روزها کر وحشت این چنین در نظام بالا گرفته است؟». جوابی که از خلال اظهارات این سردمداران نظام ولایت به دست می‌آید این است که در «ایام حساس» جنگ انتخابات، خطر قیام که بر اثر شکاف در رأس نظام می‌تواند شعله‌ور شود، در شرایط حضور قدرتمند مقاومت ایران، آنان را به وحشت افکنده است، «خطری» که به گفته خودشان « انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند» و «درصدد نابودی ولایت‌فقیه است».


خبرهاى ما را مى توانيد در كانال تلگرام نيز دنبال كنيد
https://telegram.me/mojahedin_org

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar