fredag 26 oktober 2018

رویترز: اخراج دپیلومات رژیم ایران از فرانسه در ارتباط با توطئه بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین در پاریس


خبرگزاری رویترز گزارش داد: در پاسخ به توطئه شکست‌خورده حمله به گردهمایی اپوزیسیون ایران در پاریس، فرانسه یک دیپلمات رژیم ایران را اخراج کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه در روز ۲ اکتبر اعلام کرد هیچ تردیدی وجود ندارد که وزارت اطلاعات رژیم ایران پس از گردهمایی روز ۳۰ژوئن، پشت این توطئه بوده‌است. فرانسه دارایی‌های متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی رژیم ایران و دو تن از اتباع این رژیم ایران را توقیف کرد.
پنج منبع به رویترز گفتند حدود یک ماه پیش،(وزارت‌خارجه فرانسه) یک قدم جلوتر رفت و یک دیپلمات رژیم ایران را در پاریس اخراج کرد.

رویترز نوشت: این دیپلمات یکی از مأموران اطلاعاتی رژیم ایران تحت پوشش دیپلماتیک می‌باشد. دفتر رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون همه تحقیقات را به وزارت امور خارجه ارجاع داد. نتایج توطئه ناموفق تروریستی روابط بین پاریس و تهران را تیره‌تر کرده ‌است.
تصمیم اخراج مأمور اطلاعاتی مظنون، مجدداً توجهات را نسبت به این موضوع جلب می‌کند. یک دیپلمات که از دادن جزییات بیشتر به‌خاطر حساسیت موضوع امتناع می‌کرد، در مورد اخراج گفت: " بله، حقیقت دارد".
دو دیپلمات و یک منبع امنیتی غربی گفتند که این اقدام مستقیماًً به توطئه‌یی مرتبط است که اجلاس شورای ملی مقاومت ایران را هدف قرار داده بود.
یک عملیات اطلاعاتی همآهنگ بین سرویس‌های فرانسوی، آلمانی و بلژیکی این حمله برنامه‌ریزی‌شده را در روز گردهمایی خنثی کرد.
بسیاری از افراد مهم از جمله رودی جولیانی و چندین وزیر سابق اروپایی و عرب در این گردهمایی شرکت داشتند.
فرانسه به تهران هشدار داده بود که انتظار واکنش قوی به توطئه خنثی شده بمب‌گذاری داشته باشد.
به گزارش رویترز، یک یادداشت داخلی وزارت امور خارجه فرانسه در ماه اوت به دیپلماتها گفته بود که به ایران سفر نکنند و به توطئه بمب‌گذاری و تشدید موضع رژیم ایران نسبت به غرب اشاره کرده بود.
پاریس انتصاب یک سفیر جدید به ایران را به‌حالت تعلیق در آورده ‌است و به معرفی یک نماینده جدید تهران در فرانسه پاسخ نداده که تأکیدی بر حساسیت این موضوع می‌باشد. دو دیپلمات ارشد فرانسوی گفتند که انتظار هیچ انتصابی نمی‌رود تا زمانی که فرانسه اطلاعات دقیق‌تری در مورد این‌که چه کسی پشت این اقدام بمب‌گذاری بوده‌است، دریافت کند.
یک دیپلمات ارشد فرانسوی گفت:  " ما هنوز از تهران در رابطه با مسأله ویلپنت دنبال می‌کنیم تا همه پیامدهای ضروری آن‌را اتخاذ کنیم .

خبرگزاری فرانسه در رابطه با اخراج دیپلمات رژیم ایران نوشت:

اخراج این دیپلمات ایرانی در سکوت کامل خبری در محافل رسانه‌یی فرانسوی انجام شده است.
در عین‌حال، این خبرگزاری، به‌نقل از دو منبع مطلع، تأکید کرد: دیپلماتی که به‌تازگی از فرانسه اخراج شده یکی از مأموران دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در پوشش یک مقام دیپلماتیک بوده است.
خبرگزاری فرانسه که موضوع اخراج دیپلمات رژیم ایران از فرانسه را پیگیری کرده است، به‌نقل از سه منبع مطلع دیگر تأیید کرده است که اخراج دیپلمات رژیم ایران از فرانسه در ارتباط مستقیم با پرونده طرح بمب‌گذاری نافرجام در گردهمایی مجاهدین خلق در حومه پاریس بوده است.
بلژیک، در دوم ماه ژوئیه سال جاری (۲۰۱۸)، از خنثی کردن طرح بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه و بازداشت دو بلژیکی ایرانی‌تبار در این راستا خبر داد. گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، در روز شنبه ۳۰ژوئن/ ۹تیر در حومه پاریس برگزار شد.
دولت فرانسه، هم در روز دوم اکتبر، رژیم ایران را به تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سالیانه مجاهدین خلق متهم کرد.
بنا بر اعلام دادستانی فدرال بلژیک، این افراد، سوار بر یک خودرو مرسدس بنز همراه با مواد منفجره بسیار قدرتمندی بازداشت شدند.
بر اساس گزارشهای اولیه، خنثی‌سازی طرح بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس در نتیجه همکاری سرویس‌های اطلاعاتی و قضایی سه کشور بلژیک، آلمان و فرانسه صورت گرفته است.
دیپلمات رژیم ایران، مأمور در اتریش، که پس از دستگیری در آلمان در اختیار بلژیک قرار گرفت، به‌طور رسمی از سوی بازپرس دادسرایی در شمال بلژیک به "تلاش برای ارتکاب قتل تروریستی و تدارک یک جرم تروریستی" متهم شد.
به‌دنبال برملا شدن طرح نافرجام بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در حومه پاریس، یک دیپلمات ایرانی نیز به همین اتهام از اتریش به بلژیک مسترد شد.
همچنین در ماه اکتبر، مقامات فرانسه دارایی "معاونت امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران" و دو شخصیت حقیقی، در ارتباط با همین پرونده را مسدود کردند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar