onsdag 16 januari 2019

باز هم سانحه، باز هم قربانی

صبح روز ۲۴دی ۹۷ یک هواپیمای باری ۷۰۷ ارتش در نزدیکی کرج سقوط کرد و از ۱۶سرنشین هواپیما، ۱۵نفر کشته شدند و تنها یک نفر زنده ماند.
تلویزیون رژیم خبر و گزارش کوتاهی از این سانحه پخش کرد، اما اشاره‌ای به‌ علت سقوط نکرد: «در سقوط هواپیمای باری ارتش در فرودگاه فتح البرز ۱۵نفر جان باختند. هواپیما باری بوئینگ ۷۰۷ با ۱۶سرنشین از بیشکک قرقیزستان پرواز کرده بود که پس از فرود اضطراری از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش‌سوزی شد. در این سانحه مهندس پرواز هواپیما زنده است و به مرکز درمانی اعزام شده است. هواپیما حامل گوشت برای استفاده در طرح مردم‌یاری ارتش بود».(تلویزیون شبکه خبر ۲۴دی ۹۷)
خبری که تلویزیون دروغ‌پرداز رژیم داشت حاوی چند دروغ و کتمان واقعیت است.
اولاً در حالی که در تصاویر دیده می‌شود، هواپیما در یک منطقهٔ مسکونی سقوط کرده چند خانه بر اثر آن آسیب دیده و تخریب شده‌اند اما تلویزیون حکومتی به آن اشاره نمی‌کند و نمی‌گوید چند خانه آسیب دیده و چند نفر از ساکنان این خانه‌ها کشته و مجروح شده‌اند.
خبرگزاری سپاه پاسداران به‌ نقل از سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: «هواپیما به منازل مسکونی شهرک زیبادشت کرج برخورد کرده است».
البته این گزارش هم در مورد تلفات ساکنان خانه‌ها چیزی نمی‌گوید و تنها اضافه می‌کند: «تا لحظه انتشار خبر اطلاعی از سرنوشت اهالی ساختمان مسکونی در دست نیست».
ثانیاً تلویزیون رژیم به فرود اضطراری اشاره می‌کند، اما همین گزارش خبرگزاری سپاه می‌نویسد: «هواپیما به سمت فرودگاه پیام در حال حرکت بوده است که خلبان به اشتباه در فرودگاه فتح کرج فرود آمده است».
این گزارش سپس به‌ نقل از مسئولان هواپیمای کشوری می‌افزاید: «دومین اشتباه خلبان ۷۰۷ این بوده است که زمان ورود به باند فرودگاه فتح، نتوانسته هواپیما را کنترل کند و از انتهای باند خارج شده است و به دیواره فرودگاه برخورد کرده است و پس از آن به شهرک مسکونی نزدیک فرودگاه برخورد می‌کند».
مثل همیشه خلبان که دیگر نیست تا از خودش دفاع کند مقصر قلمداد شده است، در حالی که بنا‌ به گزارش سایر منابع، به‌علت دید کم و نبود دستگاههای کمک‌ناوبری مناسب، خلبان هواپیما، پایگاه هوانیروز سپاه پاسداران در کرج به نام "فتح" را با فرودگاه "پیام" اشتباه گرفته و اقدام به فرود کرده است.
کوتاه بودن باند فرودگاه فتح باعث شده که هواپیما پیش از توقف به دیوار ساختمانهای مسکونی انتهای باند برخورد کند.
در چارت پروازی فرودگاه پیام هیچ هشداری به خلبانان مبنی بر وجود باند پروازی دیگر در راستای فرودگاه داده نشده و حتی با وجود وقوع سانحه‌ای مشابه در ماه‌های اخیر این چارت اصلاح نشده است در حالی که این روال رایج در فرودگاههای دنیا است.
خبرگزاری سپاه پاسداران نیز در ادامهٔ گزارش خود به‌ نقل از یکی از کارشناسان می‌نویسد: «لااقل در چارت پروازی فرودگاه پیام و AIP ایران حتماً باید قید شود که فرودگاهی با باند و جهت مشابه در نزدیکی فرودگاه وجود دارد که خلبان اشتباه نکند؛ اگر کرو پرواز خارجی باشد که این شرایط باید بسیار دقیق‌تر رعایت شود».(خبرگزاری فارس ۲۴دی ۹۷)
به گزارش سایر رسانه‌های حکومتی این هواپیما همزمان در مأموریت آموزشی بوده است. در این مورد سرتیپ دوم تقی خانی، سخنگوی ارتش تحت‌امر آخوندها، می‌گوید: «در این مأموریت برای صرفه‌جویی در استفاده از تجهیزات و استفاده مطلوب از زمان طولانی مأموریت همزمان اقدام آموزشی نیز صورت می‌پذیرد». وی ادامه داد: «در این مأموریت نیز در فاصله رفت و برگشت، مأموریت آموزشی برای خلبانان و مجموعه تیم پروازی صورت گرفته است».(خبرگزاری ایرنا ۲۴دی ۹۷)
همزمانی پرواز آموزشی با پرواز مأموریتی، امری برخلاف همهٔ مقررات و استانداردها پروازی دنیاست.
علاوه بر همهٔ این موارد، این هواپیما، یکی از هواپیماهای سوخت‌رسانی است که در زمان شاه از آمریکا خریداری شده و اولین پرواز این هواپیما ۴۳سال پیش در فوریه ۱۹۷۶ ثبت شده است و در طول جنگ ضدمیهنی هم به مدت ۸سال کار سوخت‌رسانی به هواپیماهای جنگنده را به عهده داشته و سالها پیش می‌بایست از دور استفاده خارج می‌شد.
به این ترتیب مشاهده می‌شود که این هواپیما نه به یک دلیل بلکه به دلایل متعدد محکوم به سقوط بود. کما این‌که در مورد هر کدام از سوانح مثل واژگون شدن اتوبوس دانشگاه آزاد، یا سانحهٔ نفتکش سانچی یا فروریختن ساختمان پلاسکو و... وضعیت از همین قرار است. سخنگوی ارتش تحت‌امر آخوندها می‌گوید برای صرفه‌جویی کار آموزشی را هم سوار این هواپیمای باری که حامل ۱۶سرنشین هم بود، کرده بودند؛‌ در دانشگاه آزاد هم به‌خاطر صرفه‌جویی، اتوبوس اسقاطی را برای حمل‌ونقل دانشجویان به‌کار گرفته بودند، گویا در این رژیم همه چیز قابل صرفه‌جویی است، الا جان آدمی و غارت و اختلاس آقاها و آقازاده‌ها!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar