fredag 1 februari 2019

«دکترین موشکی» به روایت شمخانی

هر بحرانی در رژیم با چندین رشته قوی به سایر بحرانهای گریبان‌گیر آن گره خورده است. یکی از این موارد داستان SPV یا سازوکار اروپاست و آن‌طور که دلواپسان نظام خبر می‌دهند با موضوع جام‌های زهر موشکی و منطقه‌ای رژیم پیوند خورده است؛ موضوعی که از باند روحانی و شرکا به آن اشاره‌ای نمی‌شود.
رسانه‌های حکومتی(۱۰بهمن) خبر از ادامه تقلای دولت روحانی برای گشودن بن‌بست سازوکار اروپا دادند. از جمله سفر عراقچی به اسلواکی به همین منظور صورت گرفت.
عراقچی در مورد این سفر به تلویزیون رژیم ۱۰بهمن ۹۷ می‌گوید: «همکاریهای خوبی داشتیم. این همکاریها بعد از برجام رشد فوق‌العاده زیادی کرده بود که خب الآن متأسفأنه با مشکلات زیادی مواجه شده به‌خاطر اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا. یکی از اهداف اصلی سفر بنده این بود که چگونه میشه این موانع را برطرف کرد و راههای جدیدی را برای همکاریها پیدا کرد».
رسانه‌های حکومتی(۹بهمن) نوشتند که پاسدار علی شمخانی گماشتهٔ خامنه‌ای و دبیر شورای‌عالی امنیت رژیم به‌اصطلاح دکترین دفاعی نظام را تشریح کرده است. وی ضمن بیان این ادعا که رژیم «هیچ گونه تنگنای علمی و اجرایی برای افزایش برد موشکهای نظامی ندارد» به یک فقره عقب‌نشینی دست زد و در نقطه مقابل رجزخوانی پاسدار باقری، سرکرده نیروهای مسلح رژیم، مبنی بر کوتاه نیامدن از افزایش توان دفاعی نظام، شمخانی گفت: «صرفا بر اساس دکترین دفاعی خود... اراده‌ای برای ارتقای برد موشکها ندارد».(خبرگزاری فارس ۹بهمن ۹۷)
همزمان با اظهارات شمخانی پاسدار فیروزآبادی، سرکردهٔ سابق ستاد کل نیروهای مسلح رژیم و مشاور کنونی خامنه‌ای، علت این عقب‌نشینی را بیان کرد و گفت: «پس از ایجاد شرایط ملتهب در فرانسه، دولت این کشور موضوع موشکی ایران را دوباره زنده کرد».(خبرگزاری ایرنا ۹بهمن ۹۷)
خبرگزاری نیروی تروریستی قدس به‌ نقل از پاسدار هادی محمدی نکات جدیدی را در مورد پیوند پشت‌پردهٔ SPV با برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای رژیم اذعان کرد و نوشت: «SPV اروپایی قرار است معاملاتی را پوشش دهد که مورد تحریم آمریکا نیستند و در ازای دریافت نفت و گاز ایران، مواد غذایی و دارویی را به ایران تحویل دهند. نکته جالب توجه این‌که، ضمن این‌که سازوکار اروپایی قرار نیست شرکتهای مهم و بزرگ را پوشش دهد، یا سقف معاملات قابل‌ توجه یا کالا‌های غیرتحریمی را در برنامه خود تعریف کند، این سازوکار در صورتی اجرایی می‌شود که ایران به مسیر مطلوب اروپا در مورد توان موشکی و منطقه‌ای، به‌ویژه در یمن، تمکین کند».(خبرگزاری فارس ۱۰بهمن ۹۷)
به این ترتیب این سؤال مطرح می‌شود که آیا غلط‌کردم‌گویی شمخانی از توسعهٔ موشکی مقدمه پاسخ به خواست اروپا از رژیم نیست؟ این سؤال وقتی جدی‌تر می‌شود که واکنش دلواپسان نظام را به پیامدهای تعلل اتحادیه اروپا در ارائه سازوکار را ببنیم.
پاسدار هادی محمدی نوشته است: «SPV امروز اروپا، ضمن این‌که یک سراب توهین‌آمیز است و قرار نیست هیچ مسیر تحریمی را پوشش دهد و در حد شرکتها و کارخانجات با کالا‌های بنجل و حداکثر برای حفظ بازار مصرفی در ایران تعریف شده و فروش نفت در مقابل غذا و دارو را اساس همت خود قرار داده و همین دغلکاری و فریبکاری را به برجام‌های دیگر وصل کرده، تنها چیزی که به ذهن متبادر می‌کند این است که خباثت اروپا چیزی از آنچه ترامپ و پمپئو درخواست کردند، کم ندارد».(خبرگزاری فارس ۱۰بهمن ۹۷)
ارگان باند مؤتلفه هم در روز دهم بهمن نوشت: «مقامات کاخ الیزه از یک‌سو جمهوری اسلامی را نسبت به وضع تحریم‌های بیشتر و سخت‌تر در قبال فعالیت‌های موشکی کشورمان تهدید کرده و از سوی دیگر، سعی در بزرگ‌نمایی موضوع ثبت کانال مالی اروپا دارند!».(رسالت ۱۰بهمن ۹۷)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar