lördag 31 augusti 2019

مایک پمپئو: قطع رژیم ایران از منابع مالی به طرز شگفت‌انگیزی مؤثر بوده است


مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه تلفنی گفت:‌ آمریکا رژیم ایران را مجبور می‌سازد مانند یک رژیم عادی رفتار کند.

سؤال: ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تمایل خود را به ملاقات با رژیم ایران نشان داده است. آیا این نشان‌دهنده تغییر در موضع سخت دولت نسبت به جمهوری اسلامی می‌باشد؟ مذاکرات با کره شمالی یک کشور منفور دیگر به نتایج ملموسی دست یافته است. چرا باید در مورد ایران متفاوت باشد؟
مایک پمپئو: باید به اصول اولیه در رابطه با استراتژی فراگیرتر دونالد ترامپ در خاورمیانه برگردیم.
زمانی که ما وارد شدیم دولت آمریکا با رژیم ایران گرم گرفته بود به آنها مسیری به سوی سیستم تسلیحات اتمی و پیشرفت سیستم موشکی داده و اجازه داده بود که بزرگترین حامی تروریسم در جهان انبوهی پول و ثروت واقعی به دست بیاورد. ما اساساًً این وضع را دگرگون کردیم.
ما گفتیم دیگر اجازه شرکت رژیم ایران در تجارت را که به آن پول و منابع برای حمایت از حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعی عراقی و حوثی‌ها در یمن می‌دهد نخواهیم داد و فشاری واقعی را اعمال کرده و آنها را مجبور به اتخاذ تصمیم های سختی در مورد اختصاص منابعشان کردیم.
این یک تغییردهنده تعادل‌قوا بوده و به‌طرز شگفت‌انگیزی مؤثر بوده است.
همزمان رئیس‌جمهور ترامپ گفته است که خوشحال می‌شوم در یک مذاکره شرکت کنم، ولی اینها کاریست که رژیم ایران باید انجام دهد. من همیشه آنرا با گفتن این‌که مانند یک کشور عادی رفتار کنید خلاصه کرده‌ام که معنای آن لیستی از اهدافی است که مشخص کرده‌ایم.
قطعاً شامل آن است که چگونه می‌خواهیم با برنامه اتمی آنها رفتار کنیم محدودیتهایی که نیاز دارم بر برنامه موشکی آنها اعمال شود و این واقعیت که آنها نمی‌توانند به درگیر بودن در تروریسم یا حمایت از این رژیمها در سراسر جهان ادامه دهند.
این سیاست از زمان سرکار آمدن دولت ترامپ پایدار بوده و پیش‌بینی نمی‌کنم که تغییری در جهت‌گیری استراتژیک رئیس‌جمهور ترامپ ایجاد شود.
بلحاظ دیپلماتیک ما برای منزوی ساختن رژیم ایران خواستار موضعی بازدارنده خواه در تنگه هرمز یا سایر نقاط جهان هستیم تا مانع استفاده این رژیم از فعالیت‌های نظامی برای کسب نفوذ در سایر کشورها شویم.
این چیزی است که شما در تداوم سیاست آمریکا تا زمانی که این رئیس‌جمهور بر سرکار است خواهید دید.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar