söndag 8 september 2019

خبرگزاری آسوشیتدپرس:‌ رژیم ایران تهدید به غنی‌سازی سطح بالاتر می‌کند


خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۶شهریور۹۸ گزارش داد: از گروهی از سانتریفوژهای پیشرفته که در توافق اتمی ۲۰۱۵ ممنوع شده بود استفاده می‌کند و می‌تواند اورانیوم را بسا فراتر از سطح کنونی به مواد با درجه تسلیحاتی غنی‌سازی کند و گام سوم به دور از توافق بر دارد،
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم ایران در اظهارات خود تهدید کرد غنی‌سازی اورانیوم را بسا فراتر از سطوحی که تاکنون کرده بودند غنی‌سازی خواهند کرد.
پیش از توافق اتمی،رژیم ایران به ۲۰درصد غنی‌سازی اورانیوم رسیده بود که یک گام فنی کوچک، تا سطح درجه تسلیحاتی ۹۰درصد باقی مانده بود..
کمالوندی در حالی که سانتریفوژهای پیشرفته طرفین او بودند به خبرنگاران گفت رژیم ایران شروع به استفاده از ۲۰سانتریفوژ IR۶و ۲۰سانتریفوژ IR۴کرده است. مقامهای رژیم ایران می‌گویند IR۶می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را ۱۰بار سریع‌تر از IR۱انجام دهد در حالی که IR۴پنج بار سریع‌تر تولید می‌کند.
توافق اتمی، رژیم ایران را محدود به استفاده از۵۰۶۰سانتریفوژهای نسل اول IR۱کرده است که اورانیوم را با چرخش سریع گاز اورانیوم هگزافلوراید غنی‌سازی کند.
ایران با شروع به کار با این سانتریفوژهای پیشرفته، زمان را به یک سال کاهش می‌دهد،
کارشناسان تخمین می‌زدند تهران برای ساختن سلاح اتمی اگر انتخاب کند به‌دنبال آن باشد نیاز به مواد کافی دارد.
کمالوندی گفت: «تحت شرایط کنونی جمهوری اسلامی قادر به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و همچنین سطح غنی‌سازی خود می‌باشد و تنها به ۲۰درصد محدود نمی‌شود».«ما قادریم در داخل کشور غنی‌سازی را بسا فراتر از آن افزایش دهیم».
در حالی‌که کمالوندی تأکید می‌کرد «جمهوری اسلامی به‌دنبال بمب نیست» او هشدار داد که شیوه‌های ماندن ایران در توافق به اتمام می‌رسد.
او گفت«اگر اروپاییان می‌خواهند تصمیم بگیرند، باید به‌زودی این کا را انجام دهند». فرانسه پیشنهاد خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری را ترتیب داده بود.
مکانیزم تجاری دیگر که توسط اروپا پیشنهاد شده بود موسوم به اینس‌تکس بود که همچنین با مشکلات مواجه است.
در پاریس مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا گفت اعلام ایران جای تعجب نداشت.
اسپر در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای فرانسوی خود فلورانس پارلی گفت: رژیم ایران می‌خواهد چیزی را دنبال کند که همیشه قصد آنرا داشته است ».

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar