torsdag 5 september 2019

فاز جدید بحران و دورنمای تیره نظام


روز چهارشنبه ۱۳شهریور ۹۸ موج جدید تحریم‌ها علیه رژیم اعلام شد و همزمان رژیم اجرایی‌کردن گام سوم نقض تعهدات برجامی را اعلام کرد.
طی ۴۸ساعت گذشته مجموع رخدادهای سیاسی در رابطه با رژیم چه بود؟
آیا فرانسه می‌تواند راهی برای عملی کردن بستهٔ فرانسوی پیدا کند؟
با توجه به این‌که هنوز آمریکا پاسخی رسمی به طرح فرانسه نداده، آیا می‌توان گفت رژیم می‌تواند امید داشته باشد که آمریکا با معافیت نفتی موافقت کند؟
جدیدترین اقدامات رژیم در رابطه با برجام چیست؟
مهم‌ترین تحولی که از جانب رژیم می‌توان اسم برد، اعلام گام سوم نقض تعهدات برجامی است. آخوند روحانی به‌صحنه آمد و گام سوم را اعلام کرد و پیشاپیش هم گفت که این گام ظاهر ویژه‌ای ندارد اما باطن فوق‌العاده مهمی دارد یعنی که دنبال اقدام مؤثر نباشید و خود این گام آن‌چنان‌که رسانه‌های رژیم اعلام کردند عبارت بود از این‌که:
«رژیم از این پس تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده را کنار خواهد گذاشت» و مشخص شد که حرف روحانی درست بوده و این گام بیشتر یک لفاظی است تا اقدامی‌ که طرف مقابل را تحت‌تاثیر قرار دهد و بیشتر برای خالی نبودن عریضه بوده و جدی نیست.

نگاهی به مواضع اعلام‌شده رژیم

در مورد ادامه مذاکرات و چشم‌انداز مذاکرات هم رسانه‌های رژیم این فضا را بازتاب می‌دهند که به نتیجه‌ای نرسیده و در بن‌بست است. به‌عنوان نمونه روزنامه جوان، ارگان سپاه پاسداران خامنه‌ای، در مطلب مفصلی روحانی را زیر ضرب برد که نشان می‌دهد در درون رژیم فضای ناامیدی و بی‌نتیجه بودن این مذاکرات حاکم است.
«وقتی با عنوان منافع ملی، پالس مذاکره و دیدار با ترامپ ارسال می‌شود... یک قمار از کیسه...(نظام) است، به‌ویژه... نشانه‌هایی از بی‌رمق کردن گام سوم هم وجود دارد و رویکرد رفتاری، جناح تندرو در کاخ سفید را برای ادامه فشار بیشتر بر ایران مُصر خواهد کرد».
روزنامه دیگر حکومتی ابتکار این را خیلی صریح‌تر نوشت:
«ممکن است با کارشکنی مجدد آمریکا و ورود ایران به گام سوم، اروپایی‌ها وارد فاز مکانیزم ماشه و بردن پرونده ایران به شورای امنیت شوند. امری که می‌تواند ضمن پیچیده‌تر کردن معادلات پیش رو، احتمالاً مقدمات فروپاشی نهایی برجام را فراهم کند».
یعنی در درون رژیم نه تنها موضوع به نتیجه رسیدن مطرح نیست بلکه صحبت از مکانیزم ماشه و شورای امنیت است.

خبرگزاریهای خارجی

خبرگزاریهای خارجی هم این بی‌نتیجه بودن را انعکاس دادند. به‌عنوان مثال خبرگزاری رویتر در مطلبی که صحبت‌های وزیر خارجه فرانسه(که برای گرفتن خط اعتباری به رژیم به واشنگتن سفر کرده بود) را انعکاس داد که به‌خوبی می‌شد این فضای تردید و ناامیدی و بی‌نتیجه بودن مذاکرات را در آنجا هم دید. وزیر خارجه فرانسه گفت: «هنوز کارهای زیادی راجع به خط اعتباری پیشنهاد شده برای ایران باید انجام شود... پروسه شروع‌شده در بیاریتز هنوز تمام نشده است. کماکان کارهای زیادی باید انجام شود».
و در انتهای این مطلب هم نوشته شده: «مقامات آمریکا روز چهارشنبه گفتند که آنها نسبت به طرح فرانسه مقداری بدبین هستند».
آنچه که تا این نقطه می‌توان گفت این است که فضای بی‌نتیجه بودن و یاس در رژیم غالب است و از اعلام گام سوم هم می‌توان این نتیجه را گرفت که نظام آخوندی چشم‌اندازی برای این مذاکرات نمی‌بیند که این گام را برداشته است.

پاسخ آمریکا به طرح فرانسه

ضمن این‌که آمریکا نیز تاکنون پاسخ رسمی به‌ درخواست فرانسه نداده زیرا آمریکا طرحی را به‌رسمیت نشناخته تا در رد یا قبول آن نظر بدهد ولی اقداماتی که آمریکا به‌طور خاص همین یکی دو روز گذشته انجام داده بالاتر از هر پاسخی بوده است.
آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌های جدید و سنگینی برضد رژیم اعمال کرد که شامل لیست‌گذاری ۱۶نهاد و ۱۰فرد و ۱۱کشتی رژیم بود.
۲روز پیش از آن نیز تحریم‌هایی بر شبکه فضایی رژیم و ۲نهاد وابسته به آن اعلام کرده بود.
برایان هوک در اعلام این تحریم‌ها رسما گفت ما اعتبار درخواستی ۱۵میلیارد دلاری را نخواهیم پذیرفت و این تحریم‌ها برعلیه رژیم ایران ادامه خواهد داشت او تأکید کرد ما بر استمرار فشار حداکثری روی حکومت ایران متعهد هستیم و هیچ معافیت و استثنایی در کار نخواهد بود.
و از سوی دیگر نه تنها دادن ۱۵میلیارد دلار به نظام آخوندی را قبول نکرد بلکه ۱۵میلیون دلار هم جایزه برای افشای شبکه قاچاق سوخت سپاه و نیروی قدس اعلام کرد که آه از نهاد رژیم درآورد.
و روزنامه وال استریت ژورنال هم از قول رئیس‌جمهور آمریکا نوشت:
«ترامپ روشن ساخت که وی ماکرون را یک تسهیل‌کنندهٔ گفتگوها تلقی نمی‌کند... ترامپ گفت، “آدم‌ها به‌طور مستقیم با ما کار می‌کنند».
از این نمونه‌ها می‌توان به مواضع آمریکا به‌خوبی پی‌برد و این‌که نظر آنها در مورد طرح فرانسه چیست.
در مورد وضعیت رژیم در مقابل فشار تحریم‌ها عبدالرحمان الراشد، سردبیر سابق روزنامه «الشرق‌الأوسط» و مدیر سابق شبکه العربیه، با اشاره به کشتی سرگردان رژیم نوشته است: «این اوج ذلت و خواری حکومت ایران در برابر جهانیان است که نمی‌تواند بار ۲میلیون بشکه‌ای خود را به هیچ کشوری حتی متحدانش بفروشد. ۳ماه است که «ادریان دریا ۱» در بنادر می‌چرخد بی‌آن که بتواند بارش را تخلیه کند. نظام ایرانی در برابر چشمان جهان ناتوان از فروش یا حتی اهدای ۲میلیون بشکه نفت مجانی به نظر می‌رسد، پس چطور در دوره تحریم‌های آمریکایی می‌تواند معاملات بین‌المللی‌اش را مدیریت کند»؟
در این میان تنها راه چاره‌ای که به‌نظر می‌رسد، در اساس بر همان طرح فرانسه سوار شده است که آن نیز روی دادن یک خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری به رژیم در چارچوب اینس‌تکس مبتنی است با ذکر این تبصره که مقامات فرانسوی تأکید کردند باید موافقت آمریکا وجود داشته باشد و البته پاسخ آمریکا هم منفی بود!

اعتبار ناداده و شروط سنگین آن!

اما همین اعتباری که رژیم به آن دلخوش کرده است شاید اروپایی‌ها در کادر اینس‌تکس به وی اعطا کنند و خریدهایی که شامل تحریم نباشد، نشان‌دهنده شدت ناتوانی رژیم است. زیرا موضوع اصلی این است که حتی فرانسوی‌ها نیز برای رژیم شرط گذاشتند که باید طرف‌حساب اینس‌تکس در ایران نهادی باشد که کار مالی را صرفاً در کادر «اف.ای.تی.اف» انجام دهد. اروپایی‌ها خود به چنین نهادی می‌گویند «میرور کمپانی» یعنی «کمپانی آینه»! یعنی نهادی که قوانین «اف.ای.تی.اف» را بپذیرد و در کادر آن کار کند.
همان «اف.ای.تی.اف»ی که تا همین نقطه درون رژیم موضوع جنگ و دعوای باندهاست.
به رژیم برای پذیرش «اف.ای.تی.اف» تا اکتبر ضرب‌الاجل داده شده و رژیم ۴ماه به ۴ماه از زیر پذیرش آن فرار می‌کند زیرا با پذیرش آن دیگر دست سپاه و بیت رهبری و تمام نهادی غارتگر حکومتی تا حدود زیادی قطع می‌شود.

چشم‌اندازی که کابوس نظام است

هر چه که زمان می‌گذرد بیش‌از‌پیش واضح و روشن‌تر می‌گردد که بن‌بست و بی‌راه‌حلی حاکمیت آخوندها سخت‌تر از آنی است که برای خامنه‌ای قابل‌حل باشد. ضمن این‌که این بن‌بست قابل ادامه‌دادن و کش‌دادن هم نیست چرا که مقامات رژیم رسماً از بازکردن راه تنفس نام می‌برند، راه نفسی که قبل از هر کس و هر عامل دیگر مردم و مقاومت ایران به روی رژیم بستند و نخواهند گذاشت که بازگردد.
کما این‌که روز پنجشنبه بعد از این‌که همه روزنامه‌ها و کارشناسان حکومتی از این تحریم‌ها و شکست دست و پا زدن نظام به‌علت بازشدن راه‌نفسی در تحریم‌ها نالیدند، روزنامهٔ حکومتی فرهیختگان گفت تمام این مصیبت‌ها زیر سر دشمن برانداز نظام است، همان نیرویی که در دنیا خط براندازی را پیش می‌برد، فرهیختگان نوشت:
«مجاهدین، (سازمانی هستند) که بیشترین حمایت از آنان صورت می‌گیرد. مجاهدین آشکارا (تلاش می‌کنند نظام را) تحت فشار قرار دهند. اگر جلساتی که سازمان مجاهدین در پاریس برگزار می‌کند را ملاحظه کنید، ۵دولت هم دست‌به‌دست هم بدهند نمی‌توانند میتینگی این‌چنینی برگزار کنند. بعد هم همین مجاهدین مدعیان حقوق‌بشر و آزادی می‌شوند، باعث و بانی‌های سعادت ملت ایران می‌شوند و این خیز خطرناکی است که دشمن برداشته و نشان می‌دهد در این زمینه باید کاری کنیم، نباید (این خطر) را به‌فراموشی بسپاریم»!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar