tisdag 3 september 2019

جزییات جدیدی از نفوذ ویروس استاکس‌نت به تأسیسات اتمی نطنز


یاهو نیوز ۱۲شهریور در گزارشی جزییات تازه‌یی از چگونگی نفوذ دادن ویروس استاکس‌نت در تأسیسات اتمی نطنز را ارائه کرده است.
بنا‌ به این گزارش عامل آن یک عنصر دستگاه‌های اطلاعاتی هلند در داخل ایران بود که توسط سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، استخدام شده بود.
"به گفته چهار منبع آگاه اطلاعاتی، یک مهندس ایرانی که دستگاه اطلاعاتی هلند او را استخدام کرده بود، داده‌های حساسی که به آمریکاییها کمک کرد این بدافزار را وارد تأسیسات نطنز کنند جمع‌آوری کرد و همین فرد بود که دسترسی لازم برای وارد کردن استاکس‌نت به آن سیستم‌ها به وسیله یک حافظه فلش را فراهم کرد.

بنا به این گزارش حمله استانکس‌نت در سال ۲۰۰۷ بعد از آن که ایران اولین مجموعه از سانتریفوژهای بحث انگیز خود را در نطنز نصب کرد شروع شد.

این شخص که مهندس مکانیک بود نهایتاً در سال ۲۰۰۷ استاکس‌نت را وارد سیستم‌های دیجیتال نطنز کرد. او برای شرکتی صوری کار می‌کرد که در نطنز پروژه داشت.

 طرح خرابکاری در سانتریفوژهای نطنز در سال ۲۰۰۴ریخته شد زمانی که آمریکا بار یک کشتی به مقصد لیبی حاوی تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم را ضبط و در آزمایشگاه می‌ریج اوک در ایالت تنسی سوار کرد.
"با نصب این سانتریفوژها دانشمندان تلاش کردند بدانند غنی‌سازی اورانیوم کافی برای ساخت بمب اتمی چقدر برای ایران وقت خواهد برد. در جریان همین بررسی بود که ایده خرابکاری مطرح شد."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar