lördag 18 juni 2016

زنگ خطر بی‌آبی؛ ”بحران آب، ایران را خواهد بلعید“

 


پرویز کردوانی که رژیم عنوان پدر کویر شناس ایران به او داده است در سمیناری به کارگزاران رژیم می‌گوید: ”چرا نمی‌فهمید که دیگر آب نیست؟ ! مرتب مرا به کنفرانس دعوت می‌کنند، اما نمی‌روم، چون فایده‌ای ندارد و کار از سمینار و کنفرانس گذشته است، چرا که دشت‌های کشور نشست کرده طوریکه سطح آب در جهرم 570 متر، در رفسنجان 450 متر و در شهریار 300 متر پایین رفته است“.

وی در سمیناری دیگر با لحنی شدید تر هشدار داد، تا 5 سال آینده در ایران جنگ بین استانها و شهرها بر سر آب علنی خواهد شد.
کردوانی پیش‌بینی کرد که در آینده چه بر سر ایران خواهد آمد و گفت: ”بحران آب، ایران را خواهد بلعید“.

وی در ادامه به جنگ پنهانی که مدتهاست در موضوع آب شروع شده اشاره کرد و افزود: ”امروز میدان واقعی جنگ در حوزه آب است، آمریکا، عربستان، یمن و مسائل مربوط به انرژی هسته‌یی شدید نیست، این بحران آب است که واقعاً امنیت ملی ایران را تهدید خواهد کرد، جنگ پراکنده آب در ایران هم‌اکنون به‌گونه‌یی آرام شروع شده اما اخبار آن منتشر نمی‌شود“.

بیشتر بخوانید:
لرستان پر آب در بحران آب
به اعتراف رسانه‌های حکومتی استان لرستان که همیشه یکی از استانهای پرباران به‌شمار می‌رود در معرض خشکسالی قرار دارد زیرا هیچ سیستم ذخیره‌سازی آب ندارد.
این استان که بعد از حوضه آبریز خزر دومین حوضه پر باران ایران است، هر ساله با مشکل خشکسالی و کمبود آب دست به گریبان است.

هر ساله میزان قابل توجهی از آبهای سطحی این استان هدر رفته و نکته جالب‌تر این‌که در اوج بارندگی‌های استان، کارگزاران رژیم تازه به فکر برطرف کردن مشکلات فنی سدها می‌افتند.

چندی پیش که بارندگیهای شدید و سیلاب خسارت زیادی به بار آورد متأسفانه اقدامی در راستای ذخیره روان آب‌ها نشد به‌طوری‌که از 13 میلیارد مترمکعب روان آبی که در استان وجود داشت تنها 90 میلیون مترمکعب یعنی کمتر از یک درصد آن مهارشده است.

عدم مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح در کنترل منابع آبی به‌وقوع خشک‌سالی کمک کرده که در این شرایط اقداماتی در راستای حفر چاه‌های غیرمجاز و افزایش استفاده از منابع آب زیرزمینی انجام می‌شود که استان را با بحران آب روبه‌رو می‌کند.

طی سالهای اخیر خشک‌سالی‌های استان شدت بیشتری گرفته و این بحران آب در شهرستانهای کوهدشت و رومشکان مشهودتر است به‌ طوری‌که دشت‌های این شهرستانها با بحران جدی آب مواجه‌اند و سطح آب‌ زیرزمینی این مناطق تا 40 متر پایین آمده و دشت ممنوعه اعلام‌ شده‌اند.


یک کارشناس منابع آب استان لرستان به خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم گفت: «آب‌های زیرزمینی یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت است… بیش از نیمی از منابع آبی مصرف شده در بخش کشاورزی از منابع زیرزمینی و عمدتاً چاه‌ها حاصل می‌شود که به علت برداشت بی‌رویه اغلب آبخوانهای استان لرستان که از ذخایر استراتژیک و مهم برای نسل آینده محسوب می‌شوند در معرض تهدید و انهدام قرار دارند» .

بهزاد جوادی در رابطه با عواقب برداشت بی‌رویه آبهای زیرزمینی افزود: «برداشت مازاد آب‌های زیرزمینی سبب بروز مشکلاتی هم‌چون کاهش آبدهی چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات، تغییر محل و کف شکنی مکرر چاه‌ها، عوارض منفی ناشی از نشست زمین و کاهش ظرفیت مخزن طبیعی، ایجاد محدودیت در مصارف کشاورزی، صنعت و شرب، افزایش هزینه‌های تأمین انرژی مانند برق، سوخت و افت کیفی منابع آب و شور شدن تدریجی آنها می‌شود».


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar