fredag 24 juni 2016

وزارت خارجه آمریکا: در معامله ایران‌ایر و بوئینگ چشمان خود را بر حمایت رژیم ایران از تروریسم نخواهیم بست

وزارت خارجه آمریکا درباره قرارداد خرید هواپیماهایی به‌مبلغ 25میلیارد دلار بین خطوط هوایی رژیم ایران «ایران ایر» و شرکت «بوئینگ» تأکید کرد که دولت آمریکا حق فسخ قرارداد را در صورتی که مشخص بشود که از آنها برای هر چیزی غیر از خدمات هواپیمایی غیرنظامی استفاده خواهد شد برای خود محفوظ نگه می‌دارد.

جان کربی سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «طبق توافق هسته‌یی با رژیم ایران در صورتی‌که ما بفهمیم که شرکت به دست آورنده مجوز، از هواپیماها و خدمات برای مقاصدی غیر از پروازهای غیرنظامی استفاده می‌کند یا اگر خرید یا انتقال آن به اشخاص و گروههایی که در لیست تحریمها قرار دارند منتقل بشود ایالات متحده حق لغو مجوز صدور هواپیماهای حمل مسافر و قطعات یدکی و خدمات را برای خود محفوظ نگه می‌دارد». 

این سخنان در یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه روزانه در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفته شد که درباره این معامله و امکان استفاده ایران از این هواپیماها در کارهایی غیر از پروازهای غیرنظامی مانند انتقال اشخاص مشکوک به داشتن روابطی با تروریسم یا کسانی که در لیست مجازاتهای آمریکا هستند یا حمل محموله‌های غیرشهری به سوریه سؤال می‌کردند.

وی افزود: «ما چشمان خود را بر حمایت رژیم ایران از تروریسم نخواهیم بست و ما برای برخورد با آن تدابیر یکجانبه‌یی داریم که فقط نظامی نیست بلکه اقتصادی نیز هست و ما حق استفاده از آن را برای خود محفوظ نگه می‌داریم». 

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا افزود: «برداشتن نام ایران‌ایر از لیست تحریمها انجام شده است اما هم‌چنان که گفتم ما بدون آن‌که التزامات توافق هسته‌یی را نقض بکنیم در صورتی که بفهمیم استفاده از این هواپیماها برای کاری غیر از پروازهای غیرنظامی است حق لغو مجوز این معامله را برای خود محفوظ نگه می‌داریم». 

سی.ان.ان عربی که این خبر را مخابره می‌کرد افزود جان کربی توضیح داد تحریمهایی که به‌دلیل برنامه اتمی رژیم ایران اعمال شده بود از قراردادهای تجاری برای پروازهای غیرنظامی جلوگیری می‌کرد، اما وی گفت که نیاز به دستیابی به اطلاعات بیشتری است تا به این سؤال پاسخ داده شود که شرکت «ایران ایر» که در لیست مجازاتهای آمریکا قرار داشت به چه دلیل از این لیست خارج شده است؟.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar