tisdag 21 juni 2016

۶۵ میلیون آواره در جهان

کمیساریای عالی پناهندگان ملل‌متحد اعلام کرد جنگ در کشورهایی چون سوریه و افغانستان، باعث رشد کم سابقه میزان پناهجویان و آوارگان در داخل کشورها شده است.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «متأسفانه آمار در سال گذشته ده درصد افزایش یافته است و هم‌اکنون به مرز ۶۵ میلیون نفر رسیده است. دو سوم این جمعیت را آوارگان داخلی تشکیل می‌دهند که دسترسی به آنها (جهت ارسال کمکها) بسیار مشکل است. یک سوم این جمعیت را پناهجویان تشکیل می‌دهند. ۹۰ درصد آنها از کشورهایی با درآمد متوسط یا کشورهای فقیر می‌آیند و ۵۰ درصد این جمعیت، کودکان هستند». 

گراندی افزود: «موانع در همه جا در حال افزایش است. فقط در مورد دیوارها صحبت نمی‌کنم. منظورم موارد قانونی هم هست که در حال اجرا هستند. حتی در کشورهای صنعتی که برای مدت طولانی سنگر حمایت از اصولی چون دفاع از حقوق اساسی مانند پناهندگی بوده‌اند». 

پس از آن که کشورهای حوزه بالکان مرزهای خود را به روی پناهجویان بستند، کشورهای اروپایی و ترکیه برای محدود کردن ورود پناهجویان از مرزهای ترکیه به اروپا قراردادی را در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی (سال گذشته) امضا کردند تا از هجوم بی‌سابقه پناهجویان به اروپا جلوگیری کنند.

کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل معتقد است که گرچه موج ورود پناهجویان متوقف شده است اما این بدان معنی نیست که عوامل و مشکلاتی که باعث به‌وجود آمدن آن شده بود، حل شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar