fredag 24 juni 2016

شرکت هیأت شورای ملی مقاومت در کنفرانس جهانی علیه مجازات اعدام

هیأت شورای ملی مقاومت در ششمین کنفرانس جهانی علیه مجازات اعدام که با شرکت بیش از نود کشور در اسلو برگزار شده بود شرکت کرد.

روز سه‌شنبه ۲۱ ژوئن کنفرانس جهانی علیه مجازات اعدام در اسلو با شرکت مقامات عالیرتبه بیش از 90 کشور تشکیل شد. بنا‌ به دعوت رسمی این کنفرانس هیأتی از شورای ملی مقاومت ایران به سرپرستی نماینده شورا آقای پرویز خزایی، در این کنفرانس شرکت کردند. در این کنفرانس بیش ۱۴۰۰ نفر از مقامات تراز اول کشورهای عضو سازمان ملل از جمله دهها وزیرخارجه و وزیر دادگستری و کمیسر عالی حقوق‌بشر و نماینده دبیرکل سازمان ملل‌متحد و صدها سازمان معتبر بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر و نمایندگان رسمی و سفرای بیشتر نمایندگیها کشورهای جهان شرکت داشتند.
 

این اجلاس به‌طور رسمی توسط وزیرخارجه نروژ، افتتاح و سپس کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل پیام بان کی‌مون را خواند و پاپ فرانیسس رهبر کاتولیکهای جهان نیز از واتیکان با ویدیو کنفرانس برگزاری این اجلاس را تبریک گفت و برای آن آرزوی موفقیت کرد.

در آغاز جلسه یک کنفرانس مطبوعاتی با شرکت آقای بورگه برنده وزیرخارجه نروژ، آقای ژان مارک ایرو وزیرخارجه فرانسه و آقای روبرت بدانتر وزیر پیشین دادگستری فرانسه و مبتکر لغو مجازات اعدام در فرانسه در ابتدای دهه 80 قرن گذشته میلادی و همچنین خانم الیزابت زیترین پرزیدنت ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام برگزار گردید.

پس از آن شماری از مدعوین سخنرانی کردند. آقای پرویز خزایی در سخنان خود ضمن تشکر بخاطر برگزاری این کنفرانس جهانی و تشکر از سخنان وزیرخارجه نروژ و وزیرخارجه فرانسه و با اشاره به اعدامهای فزاینده در ایران گفت: من علاوه بر اقداماتی که در سطح دولتها باید برای لغو مجازات اعدام صورت گیرد لازم می‌دانم که توجه شما را به‌جد به لزوم همکاری اپوزیسیون ها برای ادامه ندادن به مجازات اعدام پس از به‌دست گرفتن قدرت جلب کنم. شما می‌دانید که بسیاری از انقلابهای جهان پس از پیروزی به بیراهه رفتند چرا که رژیمهای جانشین همان روش سرکوب و نقض حقوق‌بشر و به‌ویژه اعدامها را ادامه دادند. من به‌عنوان یک دیپلومات حرفه‌ای ایرانی که سالها در وزارت‌خارجه و سفارتهای ایران در سوئد و نروژ ایران را نمایندگی می‌کردم در اعتراض به استمرار اعدامها و قتل‌عامها استعفا دادم و اکنون در شورای ملی مقاومت ایران هستم، من به شما مقاومت سازمان‌یافته‌ای را معرفی می‌کنم که از هم اکنون، مجازات اعدام را لغو کرده است. خانم مریم رجوی پرزیدنت ائتلاف بزرگ شورای ملی مقاومت یک زن مسلمان است که عصاره تمامی قانون اساسی مقاومت ایران را در یک طرح و پلاتفورم ده ماده‌ای برای دموکراسی و آزادی در ایران رسماً اعلام کرده است. یکی از مواد آن لغو مجازات اعدام است. این یک ابتکار بی‌نظیر در تاریخ همه مقاومتهای جدی است که جا دارد به آن ارج گذاشته شود و اپوزیسیونهای دیگر دنیا آن را مدل و سرمشق قرار دهند... ... .

در ادامه، ابتدا وزیر خارجه نروژ از اقدامات کشورخود در مقابله با اعدامهای رژیم ایران گفت و بعد وزیرخارجه فرانسه تأکید کرد ما به سازمانهای غیردولتی که در راه لغو اعدام تلاش می‌کنند بسیار ارج می‌گذاریم.

در دومین روز کنفرانس جهانی علیه مجازات اعدام که با شرکت بیش از نود کشور در اسلو برگزار شد آقای خزایی نماینده شورای ملی مقاومت ایران در بخشهای مختلف این کنفرانس به سخنرانی پرداخت وی از جمله گفت:
نخست این‌که همه شما می‌دانید رژیم سرکوبگر و فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران، بالاترین تعداد اعدامها را در جهان امروز دارد، به‌ویژه پس از روی کار آمدن روحانی آخوند به‌اصطلاح مدره تعداد اعدامها بسا بیشتر شده است... . بسیاری از این اعدامها در ملأعام بوده است. قربانی اگر زن باشد به‌دلیل پارچه‌های زیادی از حجاب و چادر بین طناب و گلویش به‌مراتب دیرتر جان می‌دهد، گاهی چهار برابر یک مرد اعدامی طول می‌کشد، شما صحنه ده دقیقه و بیشتر جان کندن زن را تجسم کنید... .

من در بحثها از طرف برخی مقامات می‌شنوم به‌علت قانون شریعت اسلامی نمی‌توانند مجازات اعدام را لغو کنند. من از شما سؤال می‌کنم این کدام اسلام است. اسلام بنیادگرایی و خشک مغزان و یا اسلام متفکران و فلاسفه بزرگ اسلام چونان مولانای رومی، اسلام ابوالکام آزاد در هندوستان و اقبال لاهوری در پاکستان یا اسلام خمینی و خامنه‌ای و بن‌لادن و ابوبکر بغدادی!؟

آیا ما یادمان رفته است که در قرون وسطی نیز تنها فلاسفه مترقی و بزرگی مانند مارتین لوتر و کالوین و دیگران بودند که این تفاسیر عقب مانده و ضدانسانی از مسیحیت را رد کردند و در مقابل خمینی‌ها و بغدادیهای آن زمان محکم ایستادند و مبارزه برای نجات دین‌شان از تفاسیر فاشیستی را کردند؟

چرا باید بگوییم که اسلام اجازه دموکراسی و لغو اعدام و حقوق‌بشر جهان شمول را نمی‌دهد، این آب ریختن به آسیاب نیروهای تیره و تار و ارتجاعی و سرکوبگر و بنیادگراست... ..

اتفاقا بساط مخوف بنیادگرایی و افراطی گری باید توسط خود مسلمانان مترقی جمع شود همان کاری که از قرون وسطی، پیروان انسان‌دوست و پیشرفته ادیان دیگر کردند. و امروز در همین جهان اسلام هستند کسانی که شبانه روز با اتکاء به اسلام مترقی علیه بنیادگرایی و برای جدایی دین از دولت مبارزه می‌کنند و بالاترین بها را برای این مبارزه می‌دهند که متأسفانه کمتر از قاتلان بنیادگرا پوشش مطبوعاتی و خبری می‌گیرند... . یکی از این گروهها سازمان مجاهدین خلق ایران است که عضو اصلی و بنیانگذار شورای ملی مقاومت است و در رأس این شورا یک زن مسلمان به‌نام مریم رجوی است که برنامه ده ماده‌ای یعنی فشرده قانون اساسی مقاومتش الآن در دست من است. این برنامه که تماماً بر اساس اعلامیه جهانشمول حقوق‌بشر است، یکی از اصولش که الآن می‌خوانم این است:
اصل سوم: ما از لغو مجازات اعدام پشتیبانی می‌کنیم و به آن خود را متعهد می‌دانیم،

عالیجنابان آیا باز هم می‌توان گفت اعدام کردن و دست و پا پریدن اصل غیرقابل تغییر اسلام است؟ این زن مسلمان رهبر این جنبش بزرگ تا کنون چندین بار در پارلمان همین نروژ در پارلمان اروپا و کنگره آمریکا و مجالس کشورهای مهم غرب دعوت شده و سخنرانی کرده است و منادی این جنبش بزرگ با اتکا به اسلام ترقیخواه شده است و بسیاری او را در منطقه و غرب خوب می‌شناسند. بنابراین بیایید برای پیشبرد این هدف و کارزار جهانی برای لغو مجازات اعدام- که اکنون به مانع بزرگ تروریسم کور و بنیادگرایی برخورد کرده، به حرف چنین کسانی گوش داده و از آنها حمایت کنیم. تنها با توپ و تفنگ و حمله هوایی و هواپیماهای بی‌سرنشین این بلای بزرگ عصر ما چاره نخواهد شد.

سخنان نماینده شورا با ابراز احساسات گسترده حاضران مواجه شد و بسیاری از مقامات شرکت کننده از او قدردانی و تشکر کردند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar