torsdag 23 juni 2016

جاش ارنست: رژیم ایران برای خرید هواپیما، هزاران سانتریفوژ را از کار انداخت

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته 2تیر در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص فروش 25 میلیارد دلار هواپیمای بوئینگ به رژیم ایران گفت: ”این نتیجه برجام است؛ برجام همان توافقی است که سال گذشته منعقد شد و رژیم ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌یی منع کرد.“

وی افزود: ”رژیم ایران تنها زمانی توانست به این منفعت برسد که ثابت شد به توافق هسته‌یی پایبند بوده؛ آنگاه که رآکتور پلوتونیوم خود را بی‌ضرر کرد؛ آنگاه که هزاران سانتریفوژ را از کار انداخت و پس از آن که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و راستی ‌آزمایی‌ها همکاری کرد“.

سخنگوی کاخ سفید افزود: ”اینها همه اما یک چیز را عوض نمی‌کند و آن تحریم‌هایی است که به خاطر برنامه موشکی بر رژیم ایران اعمال شده است. آن تحریم‌ها پابرجا است و هرازچندگاهی به تشخیص وزارت خزانه‌داری، تشدید می‌شود… این روند تا هنگامی که رژیم ایران به تعهدات بین‌المللی در خصوص موشکهای بالستیک پایبند نباشد، ادامه دارد“.

همچنین جان کربی سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سؤال که ایران‌ایر 5سال است که بخاطر حمایت از تروریسم تحریم می‌باشد و یک خط هوایی تجاری است که توسط سپاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و این‌که پروازهای ایران‌ایر برای حمل موشک و قطعات راکت به سوریه استفاده شده است. … چرا فروش بوئینگ امری مثبت است؟
 
گفت: ”در متن توافق اتمی آمده است که اگر هواپیماها و قطعات برای مقاصد دیگری به‌کار رود آمریکا حق منتفی کردن تعهد فروش را برای خود محفوظ می‌دارد. این‌که در اجرای برجام، ما فعالیتهای رژیم ایران در مورد حمایت از تروریسم را نادیده بگیریم بی‌اعتبار است“.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar