lördag 21 maj 2016

بازار بزرگ تهران بیمار است

خبرگزاری اطلاعات آخوندی موسوم به مهر به رکود در بازار بزرگ تهران اعتراف کرد و با عناوین ”روزهای سخت بازار تهران - کرکره حجره‌ها سخت بالا می‌رود“ نوشت: «بازار بزرگ تهران بیمار است. فضای مه‌آلوده کسب و کارش را از حال و روز حجره‌های کرکره پایین‌کشیده دالانهایش می‌توان فهمید. نبض کاسبی این روزها در بازار تهران، کند می‌زند. بازار بزرگ تهران این روزها را سخت می‌گذراند. حتی سال ۹۴ هم که سال سخت اقتصاد ایران بود، اینطور او را اذیت نکرده بود. ابتدا با اجرایی شدن برجام گمان می‌رفت که قفل‌های نقل و انتقالات مالی و پولی گشوده شود و انجام پروژه‌های مشترک با خارجی‌ها به‌وجود آمده بود، حداقل محرکی بود که روزهای سخت اقتصادی در سال قبل را اندکی قابل‌تحمل می‌کرد. بسیاری از کاسبانی که در بازار بزرگ تهران حجره داشتند، اگر ‌چه به سختی ادامه راه می‌دادند اما امیدی داشتند که حداقل اوضاع بهتر خواهد شد.
اما حالا، این روزهای سخت صبر و انتظار در فضای اقتصاد ایران، کم‌کم دارد کار دست همه می‌دهد. روزهای خشنی است و بسیاری از کاسبان، آینده روشنی از خرید و فروش‌های خود ندارند. … کارشناسان هم پا به پای آنها، اندکی ناامیدی را نفس می‌کشند و آن‌گونه که برآوردهایشان نشان می‌دهد، نیمه اول سال ۹۵ هم خبری از خروج از رکود نیست.
بازار بزرگ تهران که قلب تپنده اقتصاد ایران هم به‌شمار می‌رود، این روزها بیمار است. بیمار چک‌های برگشتی و رخت بربستن اعتماد در دالانها و حجره‌هایی که روزهای نه چندان دوری، حکایتی عجیب از حسن نیت و خوش‌قولی کسبه داشتند».

یکی از کسبه می‌گوید: «کسب و کار را به سختی می‌توان اداره کرد و از پس هزینه‌ها بر آمد. همه چیز گران شده است و کاسبان باید همه این گرانی‌ها را از حقوق و دستمزد کارگر و آب و برق و مالیات گرفته تا استخدام برخی افراد برای وصول مبالغ چک‌های برگشتی. اینها همه هزینه‌هایی است که اکنون کاسبان می‌پردازند» .

کاسب دیگری می‌گوید: «هر روز به تعداد مشکلات اقتصادی افزوده می‌شود. متأسفانه شفافیت در اقتصاد وجود ندارد و بسیاری از افرادی که شفاف عمل نمی‌کنند، فرارهای مالیاتی می‌کنند و پرداخت هزینه‌های عدم مشارکت خود را به جیب دیگران واگذار می‌کنند» .

مهر آخوندی افزود: «چندی قبل محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در رابطه با نگرانی بخش خصوصی از وضعیت نابسامان اقتصاد را به چهار عامل ربط داده بود، ناکارآمدی سیاست‌گذاری بلندمدت، آثار سیاستهای دوران وفور درآمدهای نفتی، آثار موقت و ماندگار تحریم‌ها و پیامدهای مترتب بر کاهش بی‌سابقه قیمت نفت دانسته و تأکید کرده که باید برای هر کدام از آنها تدبیر جدی اتخاذ شود».

جلال پور افزود: «کمبود تقاضا به‌دلیل کاهش سطح درآمد مردم در سال‌های اخیر رخ داده و چنان‌چه در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ رشد ۷.۷درصدی داشته باشیم، سطح تقاضا را می‌توان به سطح سال۹۰ برگرداند. تنها راه جبران کمبود تقاضا در یکی دو سال آتی تحریک تقاضای خارجی یعنی توسعه صادرات است» .

وی مشکل اصلی را انجماد بانکها اعلان کرد و گفت: «با توجه به این‌که نظام بانکی که یکی از مهم‌ترین ارکان تأمین مالی در اقتصاد ایران است، اینک با چالش انجماد دارایی دست و پنجه نرم می‌کند، مشکل و تنگنای جدی در تأمین مالی بنگاهها ایجاد شده است» .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar