torsdag 26 maj 2016

بحران درونی رژیم در پی انتصاب آخوند جنتی

انتصاب آخوند جنتی به ریاست خبرگان، به بحران درونی رژیم دامن زده است.

پاسدار حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در کیهان ریاست جنتی را درس عبرتی برای باند رفسنجانی و روحانی نیست و آنها را «جریانات الوده و بدسایقه» و «فریب‌خورده» توصیف می‌کرد، دانست و افزود: نمایندگان خبرگان به جنتی توضیح دادند که قصد دارند با انتخاب او پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده به دشمنان بدهند.

سپاه پاسداران نیز در خبرگزاری خود انتخاب جنتی را «پایان توهم پیروزی» باند رقیب عنوان کرد و نوشت: در کنار شکست پروژه تخریب جنتی، افکار عمومی می‌خواهند بدانند که حامیان رفسنجانی چگونه خود را پیروز انتخابات معرفی می‌کردند؟ آنها نگرانند این ادعای آنها تنها یک فضاسازی رسانه‌یی باشد.

از سوی دیگر، روزنامه‌های باند رفسنجانی و روحانی، با تیترهایی نظیر «آخر - اول» ریاست آخوند جنتی را به تمسخر گرفتند. روزنامه آفتاب یزد با عنوان «(حسن خمینی) نیامد! جنتی رئیس شد!» نوشت: انتخاب جنتی بیانگر نوعی عدم یکپارچگی و تشتت در بین گروهی از نمایندگان خبرگان است.

انتصاب آخوند جنتی مهره سرسپرده خامنه‌ای به‌ریاست خبرگان ارتجاع که بیش از پیش مضحکه نمایش انتخابات و اعتدال در رژیم ولایت‌فقیه را به نمایش گذاشت مورد توجه رسانه‌های خبری بین‌المللی قرار گرفت.

ان.بی.سی.نیوز آمریکا طی یک گزارش تحلیلی از انتخاب جنتی تصریح کرد که این انتخاب نشان می‌دهد، به‌رغم پیروزی باند رفسنجانی و روحانی در انتخابات، باند خامنه‌ای هم‌چنان بر برخی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مؤسسات رژیم سلطه دارد... 

دیلی‌تلگراف در انگلستان نوشت: «یکی از بدنام‌ترین تندروهای (رژیم) ایران که خواهان آن شده که رژیم، منتقدان را بدون دل‌سوزی و نرمش به‌قتل برساند، رئیس مجلسی... شد که مسئولیت انتخاب ولی‌فقیه بعدی را دارد» .

تلگراف که انتخاب جنتی را شکستی برای باند روحانی دانسته، اضافه می‌کند که جنتی 89ساله است و ممکن است باند روحانی این محاسبه را بکنند که ریاست او کوتاه‌مدت باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود یادآوری می‌کند که جنتی کسی است که بعد از قیام سال 2009 (1388)، به اعدام فعالان اپوزیسیون فراخوان داد و در سال 2003 از عراقیان خواست علیه نیروهای آمریکایی، دست به‌عملیات انتحاری بزنند.

نیویورک تایمز نیز در گزارش خود نوشته است، با توجه به نگرانی‌های موجود درباره وضعیت سلامتی خامنه‌ای که در سال 2014 به‌خاطر سرطان تحت درمان قرار گرفت، مجلس خبرگان نقش بیش از پیش مهمی را در اختیار دارد.

فرانس 24 نیز خاطرنشان کرد که در انتخابات (خبرگان) ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب... خواهان حذف جنتی، محمد یزدی و مصباح یزدی شده بودند؛ دو تن از آنها شکست خوردند، اما جنتی به‌سختی انتخاب شد.

این منبع افزود که ریاست جنتی نشان می‌دهد، مجلس خبرگان جدید عمدتاً تحت سلطه باند خامنه‌ای است.

روزنامه فرانسوی فیگارو نیز انتخاب جنتی را شکستی برای باند مغلوب نظام دانسته و می‌نویسد باند رفسنجانی و روحانی تلاش داشتند امینی را به‌ریاست خبرگان برسانند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar