torsdag 26 maj 2016

کنگره آمریکا قانون ممنوعیت خرید آب سنگین از رژیم ایران را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا، با 251رأی موافق، ممنوعیت خرید آب سنگین از رژیم ایران را تصویب کرد.

دولت آمریکا در جریان توافق اتمی، قبول کرده است، 32تن از آب سنگین رژیم ایران را به ارزش 8میلیون و 600هزار دلار خریداری کند. این قانون برای اجرایی شدن، باید توسط سنای این کشور تصویب شود. آمریکا گفته است برنامه دیگری برای خرید آب سنگین از رژیم ایران ندارد.

بیشتر بخوانید:
سخنگوی وزارت انرژی آمریکا ارزش این قرارداد را ۸,۶ میلیون دلار اعلام کرده و گفته است که این محموله در هفته‌های آینده به آمریکا منتقل خواهد شد. این خبر توسط محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا تأیید شد.

اواخر اسفندماه سال گذشته عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه رژیم اعلام کرده بود که ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروخته‌ خواهد شد، اما توضیحی درباره جزییات و چگونگی این معامله نداده بود.

به گفته مقامهای آمریکایی این قرارداد روز جمعه سوم اردیبهشت در وین با حضور نمایندگان ایران و آمریکا و همین طور بقیه اعضای گروه ۱+۵ امضا شده است.

آب سنگین، که از یک ایزوتوپ هیدروژن تولید می‌شود، کاربردهای تحقیقاتی و پزشکی دارد، اما همچنین می‌توان از آن برای ساخت سلاح پلوتونیومی استفاده کرد.

پیشتر روزنامه وال‌استریت ژورنال به‌نقل از مقامهای ارشد آمریکایی گزارش داده بود آمریکا به این دلیل آب سنگین ایران را می‌خرد که نگران توانایی و ظرفیت ایران برای کاهش سریع ذخیره این ماده به‌عنوان یکی از شرایط توافق هسته‌یی است.

بر اساس توافق برجام رژیم ایران باید میزان ذخیره آب سنگین خود را در مرحله اول اجرای توافق به کمتر از ۱۳۰ تن و در مرحله بعد به ۹۰ تن برساند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar